مراقبت پس از درمان جراحی

15 اسفند 1400 | 16:29 مراقبت های پس از درمان

مـراقبتهاي پس از جـراحـي 

اطلاعات زير  درمورد جراحي  شما آماده شـده  تا   سؤالاتي كه ممكن است درباره چگونگي حفاظت از دهان شما بوجود می آيد را پاسخگو باشد. لطفا اين دستورات را با دقت مطالعه کرده و مطابق با آن عمل کنید .  

  1. اگرگازي در ناحيه جراحي گذاشته شده است آن را به مدت حداقل 1 ساعت فشار دهيد ، بر روي آن چيزي جويده نشود و سعي كنيد بدون باز و بسته كردن دهان آن را درمحل نگه داريد.
  2. از بيرون ريختن آب دهان تا مدت 24 ساعت بعد از جراحی پرهيز نمائيد و آب دهان خود را قورت دهيد و آن را به بيرون تخليه نكنيد زیرا مكيدن و تف کردن باعث تشديد خونريزي مي شود.
  3. يك رژيم غذائي مايع خنك با انرژي زياد براي 24 ساعت اول ، بهترين رژيم غذائي است ، مايعاتي نظير آب ميوه و شير ، بستنی ، فرنی و سوپ سرد توصيه مي شود. استفاده از نی ممنوع می باشد. از خوردن ادویه جات و فلفل پرهیز نمایید.
  4. جهت کاهش تورم استفاده از کمپرس يخ پس از اتمام جراحی توصيه می شود يخ را به مدت 15 دقيقه در محل قرارداده و سپس 15 دقيقه به بافت استراحت داده شود ، اين عمل را تا 24 ساعت بعد از جراحی انجام دهيد. جهت کاهش تورم بعداز جراحی بالاتر بودن سر نسبت به بدن در هنگام خواب توصيه می شود .
  5. تورم بعد ازجراحي عادی می باشد ، تورم تا 72  ساعت پس ازجراحي افزايش و پس از آن به تدريج كاهش مي يابد و درپايان هفته اول معمولا از بين می رود. درصورت وجود تورم از 72 ساعت بعد از جراحی ، از کمپرس گرم ( حوله گرم يا کيسه گرم ) جهت ناحيه همانند دستورالعمل کمپرس سرد تا برطرف شدن تورم استفاده نمائيد.
  6. ايجاد كبودي ، قرمزي و بي حسي در اطراف لب و نشت خونابه پس از جراحي هاي دهان طبيعي است ، با ديدن اين موارد نگران نشويد ، همچنين ممكن است دهان شما پس از جراحي در چند روز اول به ميزان قبل باز نشود.
  7. در صورت نشت بيش از اندازه خونابه بهترين راه براي كنترل خونريزي ايجاد فشار بر روي ناحيه توسط يك تكه گاز استریل کوچک مرطوب به مدت دو ساعت می باشد .   
  8. از كشيدن سيگار و پيپ حداقل به مدت 72 ساعت جدا خودداري كنيد.
  9. تميز نگه داشتن ناحيه دهان سبب ترميم سريع زخم هاي جراحي مي شود ، در روز اول جراحی نيازی به شستشوی دهان نيست. شستشوي دهان را از فرداي روز جراحي به طور معمول شروع نماييد می توانید مسواك بزنيد و از دهانشويه و سرم استريل جهت شستشوی ناحيه استفاده كني.
  10. در صورت انجام جراحی روی سينوس فک بالا از عطسه با دهان بسته و جمع کردن هوا در بينی ( فين کردن ) پرهيز نمائيد.  
  11. داروهای تجويزی را دقيقا طبق دستور پزشک مصرف نمائيد .
  12. ويزيت توسط پزشک پس از انجام جراحی ضروری است لذا حداکثر يک هفته بعداز انجام جراحی جهت ويزيت و در صورت نياز به کشیدن بخيه ها مراجعه نمائيد .

 

با آرزوی سلامتی

بخش تخصصی جراحی فک و صورت