مراقبت پس از درمان پروتز ثابت

15 اسفند 1400 | 16:31 مراقبت های پس از درمان

ملاحضات مهم در ارتباط با پروتزهای ثابت 

 

1- رعايت نکات بهداشتی شامل مسواک زدن ، استفاده از نخ دندان و دهان شویه ، حين و بعداز درمان بسیار مهم و الزامی می باشد.

لازم به توضيح است در مواردی که بريج ساخته می شود ، نخ دندانهای مخصوص ( super floss ) جهت تميز کردن دندان های پايه و ناحیه بی دندانی  زير بريج استفاده می شود که طريقه استفاده از آن توسط دندانپزشک و يا دستياران آموزش داده می شود.

2- در صورت زنده بودن دندان تراش خورده ( دندان عصب کشی نشده باشد ) سعی بر اين است که روکش موقت يا پانسمان ، تا آماده شدن روکش ها و طی مراحل لابراتواری ، ساخته شود. به دليل عدم تطابق کامل روکش های موقتی احتمال حساس بودن دندان شما در طی مراحل کار وجوددارد. اين حساسيت با قرارگرفتن روکش اصلی و دائمی طی چند روز برطرف خواهد شد ،  البته در مواردی ممکن است عصب کشی دندان پايه اجتناب ناپذیر باشد. روکش موقت يا پانسمان از موادی با استحکام پائين ساخته می شود ، جهت جلوگيری از شکستن و يا جداشدن از دندان ، مراقبت لازم را بعمل آوريد و از خوردن غذاهای سخت و چسبنده اجتناب ورزيد. در صورت جداشدن يا بروز هر گونه مشکلی با دندانپزشک خود تماس بگيريد.

3- گاهی ممکن است چک شدن و پروکردن روکش شما برای چندمرتبه انجام پذیرد که اين صرف وقت ، انرژی  و متريال صرفا به منظور انجام هرچه صحیحتر ، دقیقتر و کاملا علمی پروسه ساخت پروتز بوده که نهایتا منجر به کسب نتیجه ایده آل و رضایت بخشمند بودن درمان خواهد شد .

4- کارهای لابراتواری نياز به زمان مشخص دارد که اين زمان ثابت نمی باشد و تحت تاثير عوامل مختلفی تغيير می کند ، احتمال جا بجا شدن زمان تعيين شده برای شما وجود خواهد داشت.

5- روکش آماده شده ، جهت کنترل بهترين عملکرد و سهولت در تصحیح مشکل احتمالی ، اغلب با چسب موقت تحويل داده می شود لذا از خوردن غذاهای سخت و چسبنده با این ناحیه خودداری کنيد و درزمان تعيين شده جهت انجام چسب دائم به پزشک معالج خود مراجعه فرمائيد.

6- لازم به ذکر است ، در مورد دندان هایی که توسط روکش یا بریج درمان می شوند ، احتمال گیر مواد غذایی افزایش یافته که رعایت بهداشت و رفع گیر غذایی در ناحیه مورد نظر نظر به توجه بیشتری احتاج دارد.

7- لامينيت نياز به مراقبت خاص دارد لذا از گاززدن غذاهای سخت بپرهيزيد و ضربه ناگهانی به دندان موجب شکستن يا جداشدن لامينيت می شود.

8- روکش روی ايمپلنت با روکش روی دندان تفاوت دارد که مهمترين آن اين است که سطح اتکای روکش ايمپلنت از دندان طبيعی کمتربوده و در نتيجه احتمال گير غذايي بیشتری زير روکش وجود دارد پس حتما با استفاده از نخ دندان و مسواک مخصوص ايمپلنت ، بهداشت را رعايت کنيد تا روکش و ايمپلنت شما عمری طولانی تر داشته باشد.     

9- چکاپ هر شش ماه يکبار پروتزهای ثابت امری بسیار ضروری بوده که در افزایش عمر پروتز شما نقشی اساسی ایفا می کند .

 

با آروزی سلامتی

بخش تخصصی پروتز